Diæt og cravings

Jep, man craver ret mange (underlige) ting, når man er på diæt. Jeg vil faktisk bare sindssygt gerne kunne spise alt det frugt og brød, jeg har lyst til, men en is eller noget bland-selv slik ville da heller ikke være dårligt 😉 Jeg forsøger at stille den søde tand med noget lækkert the, og derfor har jeg siden diætstart købt otte forskellige Pukka the + to store og fire små Kusmi the. Det er ikke ligefrem billige sager, men det gør det hele lidt mere tåleligt. Jeg har faktisk ikke været vildt begejstret for nogle af Pukkas varianter. De smager da fint, men jeg bliver ikke afhængig. Jeg har nu heller aldrig været the-typen – det er jo for pokker bare varmt vand?!? – men Kusmi laver altså godt nok nogle lækre varianter 😃 Jeg har en stor Xoted, som er ok, men jeg valgte den pga. dens udrensende ingredienser. Så har jeg en grøn the med jordbær, som er helt fantastisk, og nu har jeg altså så lige købt fire grønne the mere 😉 En med mandel (jeg elsker mandler og craver marcipan), en med spearmint, Euphoria med appelsin og chokolade og Boost med kanel, ingefær og chokolade. Sidder med Boost nu, og det er en vinder. Duften er ret meget à la chai the og det samme er smagen. Perfekt til både at give et boost og stille mine cravings oven på dagens anden træning 🙂

20130822-185009.jpg

Udgivet i Diæt | Skriv en kommentar

Ud og spise på diæt

Hvis i sidder og håber på en guide med forskellige diætvenlige spisesteder, så bliver i slemt skuffede om lidt. Jeg er godt nok med familien ude og spise, men mens de andre forspiser sig i stegt flæsk og persillesovs, sidder jeg slukøret i duften og knasen af stegt flæsk med min fedtfattigt oksekød, brune ris og broccoli 😦 Åh, hvor jeg glæder mig til at være på den anden side af den her diæt! Har efterhånden en alen lang liste med cravings, og den er netop blevet en ret længere.. I morgen er der præcis tre uger til konkurrencen, og den får fuld gas indtil da. Jeg behøver hverken at vinde eller blive udtaget til DM, men jeg vil helst heller ikke ende på sidstepladsen, så derfor går jeg på restaurant med tupperwarebøtten 🙂

20130816-195434.jpg

Udgivet i Aftensmad, Diæt | Skriv en kommentar

Billedblog

Hele ugen har været tæt pakket med arbejde, træning, personalefest, og nu er jeg på vej til København, hvor jeg skal være indtil på mandag. Selvom jeg ikke er så aktiv på bloggen, husker jeg at tage en masse billeder, så i kan tage et kig på min instagramprofil (@malouwesthmark), hvis i mangler lidt inspiration/motivation 🙂 Her er lidt billeder fra de sidste dage

20130816-091101.jpg
Hakket oksekød, brune ris og bønner med en lille smule moste tomater fra Urtekram (kan klart anbefales som ketchup! Det indeholder kun 35 kcal pr. 100g og hvis man vi have det lidt spicy, kan man blende det med en rød chili :-p ).

20130816-091349.jpg
Omelet med kyllingetern og grønne bønner.

20130816-091443.jpg
Solid morgenmad – havregrød med blåbær, banan, scrambled æggehvider og fedtreduceret kakao fra Urtekram 😉

Udgivet i Aftensmad, Diæt, Frokost, Kost, Morgenmad | Skriv en kommentar

Klar til mandag

Jeg er lige blevet færdig med at forberede mad til halvdelen af i morgen. Den grønne bøtte er min morgenmad, som består af havregrød med banan, blåbær og æggehvider. Frokosten i den hvide bøtte består af omelet med kylling, grønne bønner og lidt mandler til dessert. Derudover har jeg gjort to shakere med bcaa klar, så nu kan mandagen bare komme an 😉 Jeg overvejer at flytte lidt om på måltiderne i morgen, så jeg får min aftensnack (skyr med mandler) til morgenmad og bruger havregrøden som en ekstra frokost. Jeg skal nemlig på arbejde fra 6-14 og derefter står den på vejledermøde og så direkte til træning. Er derfor lidt nervøs for, hvor sulten jeg bliver i morgen, og jeg dur bare ikke til træning på sulten mave..

20130811-211747.jpg

Jeg vejede forresten lige min havregrød, da jeg hældte den over i bøtten – 485g vejer den 😮 Ikke mærkeligt jeg er mæt efter den omgang 😉

Udgivet i Diæt, Frokost, Kost, Morgenmad | Skriv en kommentar

Very low carb proteinpandekager

Jeg følger ikke nogen bestemt madplan, men bruger madlog til at holde øje med kalorier, protein, fedt og kulhydrater. Som regel er mine dage ret ens madmæssigt, men jeg veksler selvfølgelig mellem oksekød, svinekød, fjerkræ og fisk, og så varierer jeg mit kulhydratindtag, så jeg de fleste dage får 30 g havregryn, men sommetider får jeg i stedet lidt frugt (som jeg har svært ved at undvære). Jeg forsøger at holde mit kulhydratindtag på et minimum, men samtidig forsøger jeg også at skære lidt ned på de magre mejeri-produkter, da det måske kan hjælpe mig af med noget væske i benene. Problemet er bare, at jeg når både holder kulhydrater, skyr og hytteost på et minimum, så får jeg faktisk ikke alle de kalorier, jeg burde få, da jeg har svært ved at spise kød nok. Da jeg i morges skulle sende en mail til min træner med dagens “kostplan”, blev jeg lidt irriteret på mig selv over, at jeg ikke kunne finde på retter, som kunne give mig flere kalorier, masser af protein og fedt og få kulhydrater, så jeg bestemte mig for at gå i køkkenet og eksperi-mentere. Det blev til en omgang very low carb proteinpandekager, som faktisk er lavet efter en pandekageopskrift i Frøken Jensens Kogebog 🙂 Jeg reducerede selvfølgelig i mængden, så jeg ikke lavede en portion til fire personer, og så erstattede jeg ellers hvede-mel med affedtet mandelmel og proteinpulver, sukker med sukrin og mælk med mandel-mælk. Jeg er selv ret godt tilfreds med resultatet, så det er bestemt ikke sidste gang jeg laver dem 🙂 Hele opskriften ligger her.

Very low carb proteinpandekager

Udgivet i Dessert, Diæt, Low carb, Morgenmad, Snacks | Skriv en kommentar

Hurtig aftensmad

Hvis aftensmaden skal gå stærkt, og man ikke lige har tid til at stå i køkkenet og passe maden, så kan man fx købe en bakke grofthakket fiskefars og lave en omgang fiskefrikadeller. Mine er tørstegte, og hvis jeg bruger den store pande, så kan jeg stege al farsen på én gang – win 😉 Jeg steger dem ved middelvarme til de er færdige – der stod vist 5 min. på hver siden på pakken, men mine i hvert fald længere 🙂

20130807-173725.jpg

Udgivet i Aftensmad, Diæt, Kost | Skriv en kommentar

Lunch

Man kan lave så mange fancy proteinretter, men min favorit er altså noget så simpelt som en omelet og en hel pakke kalkunbacon :p Udover at det smager godt, så er det også lyn hurtigt at piske nogle æg sammen med lidt vand og smide det på panden, mens baconen steger i mikroovnen. Jeg har brugt tre hele æg til min omelet – jeps, du læste rigtigt HELE æg, for det er nemlig i blommen, de fleste proteiner gemmer sig. Æggeblommer indeholder 16 g protein pr. 100 g, mens æggehviderne “kun” indeholder 11 g protein pr. 100 g. Til gengæld indeholder æggeblommerne også 3,6 g kulhydrater og 27 g fedt, hvor æggehviderne kun indeholder hhv. 0,7 og 0,2 g kulhydrater og fedt. Derfor er der også en væsentlig forskel i kalorieindholdet mellem de to. MEN.. Det et altså vigtigt at få en masse fedt, så det er en dum idé at vælge blommen fra, for at spare på kalorierne. Der-udover viser flere nye undersøgelser, at man ikke bør være nervøs for at spise for mange æg ift. kolesterol osv., så spise bare løs 🙂 min omelet af 170 g hele æg indeholder 241 kcal, 21 g protein, 1,4 g kulhydrater og 17 g fedt, hvilket gør det til en perfekt diætspise: lav på kulhydrater, som kroppen sagtens kan undvære, og rig på proteiner og fedt, som er vigtigt for kroppen.

20130807-122700.jpg
Nåede at spise halvdelen af baconen inden jeg fik taget billedet, men der var altså en hel pakke til at starte med 😉

Udgivet i Diæt, Frokost, Kost | Skriv en kommentar